Przełom w rezerwacjach biletów autokarowych przez internet?

bus03

Problem z zakupem biletu na autobus przez internet zawsze powodował u mnie snucie futurystycznych wizji, w których ten problem znika. Ucieczka w świat wyobraźni pozwalała łatwiej znieść rzeczywistość, w której muszę szukać odpowiedniej kasy przewoźnika na dworcu autobusowym i martwić się często przy tym o zapas gotówki. Czy właśnie wchodzimy w okres spełniania się turystycznych fantazji?

Regulacje poszczególnych rynków transportowych w Europie przez lata ograniczały konkurencję na linii kolej – przewozy autokarowe, powodując zastój działalności poszczególnych przewoźników autobusowych. Doprowadziło to do absurdów, przez które tak trudno dołączyć do naszego pakietu turystycznego usługę przejazdu busem w dowolnej części świata. Wymagania branży turystycznej wzrosły po wkroczeniu w XXI wiek i rządy poszczególnych państw, chyba w końcu to dostrzegły liberalizując prawo. Przyczyną niedogodności w dystrybucji biletów było również spore rozdrobnienie rynku przewoźników, przez które koszty inwestycji w wirtualną sprzedaż biletów nie miały racji bytu.

Dystrybucja biletów na miarę XXI wieku

Rozwiązaniem obecnych problemów może być usługa niemieckiej firmy Distribusion Technologies. Przedsiębiorstwo oferuje darmową integrację ze swoim systemem internetowej sprzedaży, a opłaty pobiera tylko od sprzedanych w ten sposób biletów. Zależnie od preferencji można zarządzać usługą z panelu uruchomionego w dowolnej przeglądarce, lub w przypadku większych przewoźników – scalenia z obecną stroną. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość zakupu biletu we własnym języku i walucie przez zagranicznych turystów.

Więcej informacji na temat usługi przekazał mi w rozmowie Paweł Woś, menedżer do spraw rozwoju rynkowego w Distribusion Technologies:

Dlaczego rynek przewozów autobusowych musiał czekać tak długo na Distribusion?

Naszym zdaniem brak GDS dla autobusów międzymiastowych wynikał zarówno z czynników rynkowych, technologicznych, jak i prawnych. Do pierwszej grupy można zaliczyć ogromne rozdrobnienie w sektorze, różne modele biznesowe oraz stosunkowo niską średnią cenę biletów autobusowych. Technologia używana przez systemy GDS z rynku przewozów lotniczych nie była w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem tak dużej liczby nowych przystanków, a bez rozpowszechnionego protokołu API integracja dużych przewoźników z agregatorami była dużo mniej zautomatyzowana. Zmiany przepisów w krajach takich jak Niemcy czy Francja wywołały natomiast zainteresowanie inwestorów w niezagospodarowanej gałęzi rynku potencjalnie gwarantującej wysoką stopę zwrotu.

 Który rynek jest dla was kluczowy i dlaczego?

Obecnie skupiamy się na międzynarodowych przewoźnikach oraz krajowych firmach z najszybciej rozwijających się rynków, Francji i Niemiec. Zaznaczamy swoją obecność również na rynkach dojrzałych takich jak w Wielka Brytania, Bałkany czy Polska. Pod koniec listopada rozpoczęliśmy współpracę z największym polskim przewoźnikiem międzynarodowym, firmą Sindbad z Opola.

Wasza oferta jest bardziej atrakcyjna dla małych, czy dużych przewoźników?

Z naszych usług korzystają zarówno przewoźnicy bez własnych systemów rezerwacyjnych, z jednym autokarem kursującym raz w tygodniu, jak i przedsiębiorstwa z rozbudowanymi systemami sprzedaży i rozbudowaną flotą. Pierwszej grupie oferujemy darmowy system rezerwacyjny działający w oparciu o naszą platformę oraz bezpłatną usługę sprzedaży on-line z ich własnej strony internetowej. Integracja z dużymi przewoźnikami następuje za pomocą protokołu API, który umożliwia automatyczne przesyłanie informacji o rezerwacji z naszej platformy do systemu przewoźnika. Obie grupy uzyskują możliwość sprzedaży biletów na dziesiątkach europejskich stron internetowych i w tysiącach agencji turystycznych w rodzimym języku konsumenta. 

Przykładowa strona rezerwacji Distribusion

Przykładowa strona rezerwacji Distribusion

Za które etapy sprzedaży biletu odpowiedzialne jest Distribusion? Za które odpowiada przewoźnik?

Distribusion zapewnia sprawny przesyłanie danych, generowanie biletu, obsługę płatności oraz rozliczeń pomiędzy klientem końcowym, przewoźnikiem oraz agentem. Obowiązkiem przewoźnika jest bieżące uaktualnianie swoich cen i rozkładów w systemie Distribusion.

Jakie korzyści zyskują agenci i touroperatorzy? Jakie mają możliwości integracji z Distribusion?

Niezależni agenci w ciągu 5 minut mogą rozpocząć sprzedaż biletów przewoźników z całej Europy za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Dzięki integracji z wiodącymi systemami rezerwacyjnymi używanymi przez agencje turystyczne, sprzedawcy usług turystycznych będą posiadali możliwość pakietowania dynamicznego przewozów z lotami oraz rezerwacjami hotelowymi. Internetowym sprzedawcom usług turystycznych nieposiadającym infrastruktury do obsługi płatności od klienta końcowego proponujemy korzystanie z usługi White Label. Nasi agenci nie ponoszą żadnych opłat za korzystanie z systemu, a prowizja od przewoźnika w całości trafia na ich konto.

Jakie są wasze plany rozwoju na najbliższą przyszłość?

Obecnie jesteśmy aktywni w 20 europejskich krajach, do końca 2016 roku planujemy rozszerzyć swoją działalność o pozostałe rynki na Starym Kontynencie. Wśród naszych zaufanych partnerów testujemy wersję beta naszej aplikacji dla niezależnych agentów. Wkrótce planujemy otworzyć ją dla szerszego grona odbiorców. W drugiej połowie 2016 roku planujemy otworzyć biura w Azji Południowo-Wschodniej oraz Ameryce Południowej.

Nowe prawo, nowe możliwości

Niedawno informowaliśmy w dzienniku o przyjęciu przez Unię Europejską nowych ram prawnych regulujących m. in. sprzedaż pakietów dynamicznych. Rosnąca liczba klientów niemieckiego przedsiębiorstwa może w przyszłości ułatwić pracę agentów oraz touroperatorów, którzy będą w stanie sprostać nowym oczekiwaniom klientów. Chyba, że ktoś lubi przygody na zagranicznych dworcach autobusowych, wtedy warto pozwolić zachować mu możliwość zdobycia bezcennych wspomnień.