Findbed: gość dyktuje cenę, hotelarz odpowiada [WYWIAD]

Findbed

Na rynku zadebiutował Findbed – serwis internetowy, który pozwala wyszukać nocleg po cenie zasugerowanej przez gościa. Hotelarzom obiecuje przejrzyste warunki i prostotę mechaniki; w ten sposób mają oni uzyskać elastyczne narzędzie do zdobywania nowych klientów. 

Po stronie gościa…

Findbed to platforma internetowa, która pozwalać ma gościom na szybkie i łatwe zaproponowanie swojej ceny za nocleg. Poprzez wypełnienie formularza kontaktowego, użytkownik strony określa ilość osób, miejscowość, termin przyjazdu i cenę jaką jest w stanie przeznaczyć za dobę w hotelu. Wypełniony formularz jest następnie przesyłany do obiektów znajdujących się w bazie. Osoby decyzyjne w obiektach mają możliwość odrzucenia oferty, jej akceptację lub zaproponowanie własnej stawki, która będzie niższa niż proponowana przez użytkownika.

Po kilku godzinach, osoba poszukująca noclegu za pośrednictwem Findbed otrzymuje pełną listę obiektów, które zaakceptowały proponowane warunki cenowe. Następnie użytkownik, powołując się na numer referencyjny ogłoszenia kontaktuje się z wybranym obiektem i dokonuje rezerwacji.

Findbed nie wymaga od użytkownika skomplikowanej rejestracji, jedyne dane które potrzebuje serwis to adres e-mail. Findbed nie przekazuje tych danych obiektom noclegowym.

Po stronie hotelu…

Serwis poza osobami, które podróżują i poszukują noclegu, skierowany jest do właścicieli obiektów noclegowych. W ofercie dla obiektów, na tle innych serwisów, Findbed wyróżnia się brakiem prowizji orazmożliwością dopasowania oferty do danego użytkownika. Zapewnia również prywatność w komunikacji między użytkownikiem, a obiektem noclegowym. W ramach pakietu współpracy, serwis zapewnia nie tylko pośrednictwo pomiędzy osobą poszukującą noclegu a obiektem, ale również promocję w internecie, a także darmową pomoc techniczną.

O tym dlaczego hotelarze powinni rozważyć korzystanie z projektu, opowiada mi Rafał Zieliński, współzałożyciel Findbed.

Jaka jest historia Waszego projektu? Długo nad nim pracowaliście?

Pomysł na serwis zrodził się ponad rok temu, ale niestety nie było czasu na jego wdrożenie. Przygotowania do startu trwały od czerwca do września 2015 r. Findbed jest nowością na polskim rynku turystycznym mniej więcej od trzech tygodni. Do tej pory dołączyły do nas dziesiątki obiektów noclegowych z całej Polski. Sam serwis powstał bardziej z myślą o obiektach noclegowych, niż turystach. Nie oznacza to oczywiście, że tym drugim nie przynosi żadnych korzyści! Według nas, serwis pomaga obiektom noclegowym pozyskać nowych gości, ale też oszczędza pieniądze i czas użytkownikom.

Co Was wyróżnia?

Findbed to jedyny serwis w Polsce, który umożliwia ustalenie własnej ceny za nocleg. Naszą bezpośrednią konkurencją są oczywiście Online Travel Agencies, wyszukiwarki obiektów noclegowych oraz kluby travelowe. Uważamy jednak, że te portale pobierają zbyt wysokie prowizje i powodują sukcesywne obniżanie cen. W Findbed obiekty noclegowe akceptują oferty na  jednym kliknięciem. Nie trzeba pisać ofert pobytowych i próbować dopasować usługi do preferencji gościa (których nie znamy). Jeżeli zgadzamy się na warunki podane w zapytaniu, wystarczy jedno kliknięcie i możemy rozpocząć walkę o nowego gościa.

Na czym chcecie zarabiać i kiedy planujecie stać się rentowni?

Nie pobieramy prowizji od rezerwacji dokonywanych z użyciem serwisu Findbed. Posiadamy bezpłatny pakiet, umożliwiający otrzymywanie zapytań do kwoty 99 zł za pokój za dobę. Jeżeli obiekty są zainteresowane zapytaniami o większej wartości, muszą wybrać spośród trzech rocznych, płatnych abonamentów. Przewidujemy, że Findbed będzie generował zyski w ciągu 2 lat.

Przekona prostotą?

W rezerwacjach hotelowych liczy się najczęściej cena, dostępność opcji oraz szybkość. Skąd pewność, że znajdziecie odpowiednią liczbę klientów, którzy będą chcieli przedłużyć proces rezerwacyjny czekając na odpowiedź od hoteli?

Proszę zadzwonić do hotelu i poprosić o przesłanie oferty pobytowej na adres e-mail. W zależności od pory dnia będziemy musieli czekać na odpowiedź od 1 do 6 godzin. Na Findbed to obiekty decydują czy udostępnią nam pokój po korzystniejszej cenie. Takie decyzje nie są podejmowane w 5 sekund. Dział Recepcji lub Rezerwacji przed podjęciem decyzji musi mieć chwilę, żeby odpowiednio przeanalizować aktualne obłożenie, prognozowane obłożenie, aktualne ceny itp. Wierzymy jednak, że użytkownicy wytrzymają te trzy godziny, żeby otrzymać najlepszą, spersonalizowaną ofertę, która w 100 proc. spełni ich wymagania. Jednocześnie jesteśmy w pełni świadomi, że Findbed nie będzie głównym źródłem rezerwacji obiektów noclegowych. Niemniej jednak, innowacyjny charakter serwisu z pewnością pomoże hotelarzom pozyskać wielu nowych gości.

Jak przekonacie hotelarzy, że warto się zaangażować? Dla nich to nie tylko walka ceną, ale także kolejny koszt (np. osoba, która będzie zajmowała się obsługą Waszej platformy)?

Jak wspominałem wcześniej, Findbed był tworzony głównie z myślą o hotelarzach. Nasze główne atuty to zero prowizji, kompletnie prywatne oferty (nie ma problemu z parytetem cenowym), brak loginów czy haseł (oferty wysyłane są na adres e-mail obiektu), a także możliwość akceptacji ofert jednym kliknięciem. Wydaje nam się, że powyższe opcje wyróżniają nas pośród innych serwisów i powinny skutecznie przekonać właścicieli i menedżerów hoteli w całej Polsce. Dzięki Findbed obiekty noclegowe mogą powalczyć o zapytania ofertowe kierowane do całego miasta, a nie tylko na ich adres e-mailowe. Dodatkowym atutem serwisu jest bezpłatny pakiet umożliwiający otrzymywanie zapytań do 99 zł za pokój za dobę. Naszym zdaniem wizja serwisu jest na tyle chwytliwa dla odbiorców, że zainteresowanie serwisem może tylko rosnąć. Czy stać hotelarzy na to, żeby odrzucić kolejną potencjalną szansę na pozyskanie gości? Na to pytanie muszą już odpowiedzieć sobie sami. Jednak jak pokazują przykłady zagranicznych hoteli, które zdecydowały się na opcję cenową „płać ile chcesz”, obiekty i ich właściciele mogą na tym tylko zyskać.