Periscope: nowa aplikacja z ogromnym turystycznym potencjałem?

Periscope2

Bardzo dynamiczny rynek aplikacji mobilnych zmusza nas do ciągłego trzymania ręki na pulsie. Jakie praktyczne możliwości w branży turystycznej oferuje nowa aplikacja Periscope, która bardzo szybko zyskuje ogromną popularność? Czy stanie się czymś więcej niż modnym narzędziem do transmisji wideo?

Powszechność szerokopasmowego internetu dokonuje głębokich zmian społecznych wśród jego użytkowników. Możemy już bezproblemowo dzielić się z bliskimi swoimi nagraniami wideo, a nawet emitować je w czasie rzeczywistym. Coraz rzadziej przejmujemy się również tym, czy dostęp do niego będą mieli tylko najbliżsi. Popyt na możliwość emisji wideo w ramach sieci społecznościowej dostrzegł m.in. seriws Twitter, który dzięki swojej mocnej pozycji i zaoferowaniu jednej ważnej funkcji więcej od konkurencji, wyszedł wśród grupy tych aplikacji na prowadzenie.

Transmisja tu i teraz – z telefonu

Aplikacja Periscope służy do udostępniania transmisji audio i wideo innym użytkownikom serwisu. Można materiał udostępnić publicznie, wszystkim użytkownikom serwisu, możemy również zawęzić grono odbiorców tylko dla wybranych przez nas osób. Dzięki funkcji geolokalizacji aplikacja zaznacza położenie nadawcy.

Periscope

Jako odbiorcy, poprzez wybór w zakładkach aplikacji, możemy wybrać interesującą transmisję z dowolnego miejsca na świecie i obejrzeć ją na swoim telefonie. Kryterium wyboru mogą być różnokolorowe serduszka, które oglądający daną transmisję przyznają oglądanym nagraniom, kiedy im się spodobają (poprzez „pacnięcia” ekranu). Z pewnością można to przyrównać do polubień na portalu Facebook.

Do serwisu loguje się poprzez konto na Twitterze i można na nim automatycznie udostępniać tworzone przez siebie materiały. Jest to bardzo ważne udogodnienie, dzięki któremu większa potencjalna liczba odbiorców ma szansę obejrzeć transmisję na żywo. Dlatego warto zaplanować w takim przypadku dłuższe audycje dające możliwość „zareagować” odbiorcom i wybrać na to odpowiednią naszym zdaniem porę.

Konkurencyjne aplikacje o podobnych funkcjach nie umożliwiały odtworzenia materiału po zakończeniu emisji. W przypadku Periscopu obserwatorzy mają 24 godziny na zapoznanie się z nagraniem. Po tym czasie nagranie nie jest już więcej dostępne.

Periscope2

Aplikacja początkowo przeznaczona była tylko dla użytkowników firmowego sklepu Apple, później została udostępniona również użytkownikom Androida oraz BlackBerry z wersją OS 10.3.1, którzy również mają dostęp do aplikacji z Google Play.

Periscope jako nowe narzędzie komunikacji marketingowej

Czy Periscope ma potencjał jako narzędzie marketingowe? Wydaje się, że tak ponieważ posiada również cenną funkcję komentowania i czatowania z emitującym nagranie w czasie rzeczywistym. Podczas transmisji na ekranie pojawiają się, oprócz ewentualnie przyznawanych serduszek, również nowe posty z pytaniami od widzów, które znikają po kilku sekundach. Oglądający mają więc potencjalny wpływ na kształt transmisji.

Czy aplikacja ma szansę zdobyć serca turystycznych marketerów? W jaki sposób możemy wykorzystać Periscope?

  1. Transmisje na żywo z konferencji oraz wydarzeń specjalnych

Dzięki zachęceniu innych do własnego relacjonowania wydarzeń masz szansę dotrzeć do bliskich osób uczestników, którzy będą bardziej emocjonalnie związani z taką formą transmisji. Dzięki poleceniu „na żywo” przez znajomego zwiększają się szanse, że nie opuszczą kolejnej edycji wydarzenia, albo w najbliższym czasie sami skorzystają z usługi, o czym mogą zapewnić w publicznym komentarzu do transmisji.

  1. Potwierdzenie opinii obiektu na żywo po odwiedzeniu i Real Time Marketing

Użytkownicy wielu serwisów uwielbiają być „opiniotwórczy” i kiedy wystawianie gwiazdek przestanie im wystarczać, mogą na żywo zarekomendować dany obiekt swoim znajomym. Korzyścią dla obiektu może być efekt „pierwszego dobrego wrażenia” jeśli użytkownik zrobi to zaraz po przyjeździe oraz ewentualna ulga z powodu zniknięcia opinii po 24 godzinach, jeśli była ona niekorzystna. Jest to jednak dobra okazja do podjęcia działań real time marketingowych. Dzięki mapie transmisji z aplikacji i monitoringu serwisu mamy szansę zareagować na każde nagranie oznaczone w naszej lokalizacji w momencie jego transmisji i natychmiast poprawić każdą rzecz, na którą poskarżyłby się nasz klient.

  1. Nowe oblicze nudnych filmów promocyjnych

W naszym hotelu zaszły zmiany, albo otworzyliśmy nową wystawę w obiekcie? Nie traćmy czasu ani pieniędzy na filmy promocyjne przedstawiające przez cały rok na stronie internetowej puste, reprezentacyjne wnętrze hotelu. Dzięki pozostałym kanałom komunikacji możemy zgromadzić widownię na Periscope w dniu otwarcia i opowiedzieć nową historię tego miejsca.

  1. Szansa na ożywienie wydarzeń targowych

Jest to szansa dla obu stron. Relacje zdjęciowe ze stanowisk targowych nigdy do mnie nie przemawiają, a relacje filmowe na żywo wielu organizacji turystycznych mogłyby zgromadzić sporą widownię. W przypadku większych imprez turystycznych mielibyśmy szansę wygodnie zobaczyć poszczególne stanowiska bez kluczenia do nich przez kilka sal wystawowych.

  1. Natychmiastowy efekt podróży studyjnych

Relacje na żywo wywołują o wiele większe emocje odbiorców, dlatego namówienie uczestników study tour do zapowiedzi swojego przyszłego materiału z podróży, jeszcze w trakcie jej trwania, mogłoby znacznie zwiększyć efektywność przedsięwzięcia. Zwłaszcza w przypadku współpracy z blogerami.

Nie bój się postawić na niszę

W przypadku nowych aplikacji, które mogą stać się narzędziami marketingowymi granicą wydaje się być tylko nasza wyobraźnia. Często ich późniejsze zastosowania zaskakują samych twórców, którzy rozwijają je wedle nowych potrzeb użytkowników. Z każdą nową aplikacją można zyskać szansę na zyskanie wizerunku kreatywnej marki, która sama szuka nowych form komunikacji z klientem. W podobny sposób zyskała marka ICE Kraków, która wyszła naprzeciw oczekiwaniom użytkowników Instagrama. Jakie szanse na wykorzystanie Periscope w branży turystycznej dostrzegają nasi Czytelnicy?