Ile można stracić na anulowaniu biletu lotniczego?

Anulowane loty

Rezerwacje typu first minute są popularne w biurach turystycznych, gdyż można dzięki nim zaoszczędzić na wymarzonych wakacjach. Podobne promocje na długo przed planowaną datą wylotu organizują linie lotnicze. Problem pojawia się w momencie, kiedy turysta chce anulować bilet lotniczy.

Rezygnacja przed wylotem

W zależności od tego, ile dni zostało do wylotu i z jakiego powodu pasażer rezygnuje z podróży oraz chce anulowania biletu, inne koszty poniesie. W praktyce jedynie w przypadku posiadania polisy ubezpieczeniowej można odzyskać w całości wydane na bilety lotnicze pieniądze. Takie ubezpieczenie turystyczne online oferuje m.in. firma Signal Iduna, ale warto przy tym zaznaczyć, że otrzymamy zwrot do maks. 4000 zł.

Tylko niektóre linie lotnicze umożliwiają zwrot kwoty za rezygnację z podróży lotniczej, przy jednoczesnym ponoszeniu przez klienta niskiej opłaty manipulacyjnej. Alternatywą jest przesunięcie terminu wylotu. Niekoniecznie trzeba przy tym kupować bilety w drogich liniach lotniczych. Także linie budżetowe mają podobne wytyczne odnośnie polityki wobec klientów.

Na przykład w sieci Wizz Air rezerwacji nie można anulować online, a jedynie poprzez kontakt z telecentrum. Zgodnie z ogólnymi warunkami przewozu pasażerów i bagażu pasażer może zrezygnować z rezerwacji na 14 dni przed datą wylotu i będzie uprawniony wówczas do zwrotu ceny całkowitej po potrąceniu jedynie opłaty za rezygnację. Jeśli rezygnacja będzie dokonana później, pasażer będzie uprawniony do otrzymania zwrotu ceny całkowitej biletu po potrąceniu opłaty za inne usługi i opłaty za niewykorzystane miejsce.

Uwaga na „no-show” w liniach lotniczych

W warunkach przewozu wielu linii lotniczych, m.in. Polskich Linii Lotniczych LOT, można znaleźć informację o anulowaniu biletu w przypadku niepojawienia się turysty na pierwszym odcinku lotu. Mowa wówczas o opcji tzw. „no-show”. Jeśli pasażer rezerwuje lot w dwie strony, np. z Warszawy do Paryża i z powrotem, to jeśli nie pojawi się na pierwszym odcinku lotu, tj. w Warszawie na lot do Paryża, automatycznie anulowany jest i drugi bilet. Taki bilet jest ponownie wyceniany i może być znacznie droższy od poprzednio wykupionego. Dodatkowo za anulowany wcześniejszy bilet klientowi nie będzie przysługiwała rekompensata. Rozwiązaniem jest ewentualnie zakup dwóch biletów w dwie strony całkowicie niezależnie względem siebie. Wtedy żadne opłaty nie zostaną doliczone klientowi.