Poznański Barometr Turystyczny wydaje pierwszy raport. Na współpracy biznesu i nauki korzystają wszyscy

Poznański Barometr Turystyczny

Poznański Barometr Turystyczny to narzędzie mierzące natężenie różnych zjawisk turystycznych w Poznaniu. I właśnie wydało pierwszy owoc. Mowa o raporcie z działania inicjatywy która zjednoczyła branżę turystyczną stolicy Wielkopolski. Cel? Jak najszybsza odpowiedź na potrzeby turystów.

Jeden turysta, kilku usługodawców – jedno wrażenie 

Od czerwca 2012 roku, kiedy w końcu projekt znalazł swoje miejsce pośród innych inwestycji związanych z EURO 2012, a koncepcja przypisana do Wydawnictwa Miejskiego Posnania umożliwiła Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej uzyskanie na niego licencji, dokonano niemożliwego. Zaproszono do współpracy punkty informacji turystycznych, obiekty noclegowe, muzea, lotnisko i inne atrakcje turystyczne, które dzięki sprzedaży biletów mogą określić profil turysty odwiedzającego aglomerację poznańską. Wszystkie te podmioty udało się zachęcić do raportowania danych statycznych swojej działalności do wspólnego systemu. Jak udało się przekonać do dodatkowego obowiązku 63 podmioty?

Każdy zyskuje

Przedsiębiorstwo udostępniając swoje dane w systemie może na bieżąco otrzymywać średnie wyniki działalności innych podmiotów z danej grupy. Oprócz informacji B2B ze swojego biznesowego otoczenia uczestniczy w tworzeniu profilu turysty odwiedzającego Poznań, dzięki któremu cała lokalna branża będzie mogła odpowiedzieć swoją ofertą na jego oczekiwania. Na wzroście atrakcyjności regionu zyskają wszyscy. Szybka informacja zwrotna na obecnym konkurencyjnym rynku może dać Wielkopolsce sporą przewagę.

Poznański Barometr Turystyczny

Pierwsze efekty

Z raportu dowiadujemy się m.in. jaki odsetek wśród turystów zagranicznych stanowią Niemcy, Brytyjczycy czy Hiszpanie i w dodatku z podziałem na poszczególne miesiące. Można poddać ocenie skuteczność dotychczasowych kampanii marketingowych w kraju i za granicą poprzez ocenę rozpoznawalności atrakcji turystycznych wśród grup turystów. Ciekawym zestawieniem jest sprzedaż biletów w muzeach – największy odsetek stanowią bezpłatne, wydawane w weekendy. Centrum Kultury Zamek największą liczbę odwiedzających przyciąga koncertami, seansami i wystawami. Port lotniczy Ławica zanotował ok. 20% spadek w porównaniu z rokiem poprzednim, głównie poprzez mniejszą liczbę połączeń. Korzystający z portu zdecydowanie preferują loty zagraniczne. W sprzedaży wejściówek do Term Maltańskich przeważają bilety normalne, ulgowe i rodzinne utrzymują się na podobnym poziomie, ale te drugie są zdecydowanym faworytem w miesiącach wakacyjnych. Rekord sprzedaży biletów udało się uzyskać w trakcie trwania akcji „Poznań za pół ceny.”

Poznański Barometr Turystyczny

Badania ankietowe z lat 2008-2013

Właśnie dane z wszystkich edycji akcji „Poznań za pół ceny” są jak dotąd najlepszym zbiorem informacji z Barometru, umożliwiającym analizę na przestrzeni kilku lat. W 2013 roku wzięło w niej udział  aż 180 podmiotów. Obiekty gastronomiczne stanowiły 37% z tej liczby, noclegowe 27%, pozostałą grupę usługodawców tworzyły inne atrakcje turystyczne, w tym specjalne wycieczki po mieście i obiektach przygotowane specjalnie na to wydarzenie. Najwięcej osób skorzystało właśnie z oferty gastronomicznej – ok. 41%, następnie muzeów i wycieczek – 24,5%, hoteli – 1,7%, a z usług pozostałych podmiotów skorzystało ok. 37,7% uczestników akcji. W roku 2013 odsetek turystów biorących udział w wydarzeniu wzrósł z 14 do 16%.

Prognoza barometru

Historia zazwyczaj niezbicie pokazuje, że spotkanie nauki i innowacyjności z biznesem zawsze prowadzi do wzrostu konkurencyjności. Poznański Barometr Turystyczny jest pierwszym takim projektem w Polsce i pierwszy raport jego działalności z 63 podmiotami jest dobrym punktem wyjściowym do planowanego zarządzania i dalszych badań. Projekt ma zostać poszerzony o informacje dotyczące turystyki biznesowej, w której Poznań jest poważnym graczem. Doniesienia potwierdza dr Piotr Zmyślony z UE w Poznaniu, współtwórca projektu – W kolejnym roku poszerzamy sferę dotyczącą branży spotkań, ponadto zaprezentujemy wyniki badań ankietowych przeprowadzonych tego lata wśród turystów na Rynku Głównym. Także w kolejnym roku dodamy pierwsze elementy analiz rynkowych. Jak każdy barometr, dane będziemy prezentować porównując je do roku poprzedniego, i na tej podstawie będziemy próbować przewidywać, czego można się spodziewać w kolejnym roku. W kolejnych latach Barometr będzie rósł poprzez dodawanie kolejnych informacji. Zamierzamy namawiać do udziału w systemie restauratorów, taksówkarzy, biura podróży, przewodników.

Poniżej znaleźć można pełną treść raportu.

Poznański Barometr Turystyczny [RAPORT] by nuAurora.com


Autor tekstu: Filip Kortus – absolwent Gospodarki Turystycznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Członek Studenckiego Centrum Badań Turystycznych „Explorers”. W miejscach, do których podróżuje, uwielbia odkrywać lokalną kulturę i codzienne życie ich mieszkańców. Szczególne zainteresowanie Kaukazem i Bałkanami.