III edycja Nocy Restauracji: czy to się opłaca? Znamy wyniki badań uczestników z wszystkich miast!

Noc Restauracji30 maja tysiące głodnych wrażeń smakoszy ruszyło nocną porą do restauracji w Poznaniu, Gdańsku i Białymstoku. Okazją była III edycja Nocy Restauracji, której tegorocznym motywem było odkrywanie smaków miasta, regionu i świata. Po raz pierwszy zbadano opinie konsumentów biorących udział w tej akcji. Poniżej prezentujemy wyniki, które ułatwią znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy organizowanie takich akcji ma sens?

Wydarzenie od roku 2012 systematycznie zyskuje coraz większą liczbę restauratorów gotowych na tę jedną noc w roku wprowadzić do swojej oferty specjalne nocne menu. Tegoroczna edycja objęła swoim szyldem 18 restauracji z Poznania, 17 z Gdańska i 22 z Białegostoku. Warunkiem uczestnictwa było także zorganizowanie specjalnych pokazów przez szefów kuchni, wiele lokali organizowało również konkursy z nagrodami.

Specjalne atrakcje i konkursy

Noc Restauracji to nie tylko urozmaicenie dla podniebienia, ale także możliwość spędzenia w sposób wyjątkowy czasu w odwiedzonym lokalu. Najczęstszymi pokazami są live cooking, specjalne imprezy taneczne, pokazy sommelierskie oraz prelekcje na temat win, piw oraz zdrowego żywienia. Organizator wydarzenia, firma Landbrand umożliwiała wszystkim fanom strony wydarzenia na Facebooku wygranie bonów do poszczególnych restauracji.

Nagrody Grand Prix

Użytkownicy strony www.Nocrestauracji.pl mogli oddawać swoje głosy na najlepsze ich zdaniem „Nocne Dania” wprowadzone przez szefów kuchni specjalnie na to wydarzenie. Grand Prix Nocy Restauracji w Poznaniu zdobył Dominik Narloch, szef kuchni HUGO Restaurant swoją potrawą z policzków wielkopolskiej świnki złotnickiej, kiszonych zielonych szparagów, wędzonego bakłażana, pieczonych młodych buraczków i karmelizowanej trzustki. Grand Prix w Białymstoku przypadło Restauracji Tokaj i ich Libacomb, czyli gęsie udka nadziane wołowiną, gomboclami z dynią i konfiturą z czerwonej cebuli. Gdańskie Grand Prix dzięki głosom konsumentów zdobyła Restauracja Filharmonia swoją perliczką foie gras ze śliwką, kawą, lodami z chryzantemy i dziką różą, zieloną gąską, jęczmieniem i dereniem.

Badanie uczestników

Na zlecenie firmy Lanbrand członkowie Studenckiego Centrum Badań Turystycznych „Explorers” działającego przy Katedrze Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przeprowadzili wywiady z klientami odwiedzającymi restauracje biorące udział w akcji. Wszystkie dane podawane są łącznie dla Poznania, Gdańska i Białegostoku.

Głównym źródłem informacji o wydarzeniu był internet – zyskał prawie 56% głosów, z czego 36% ankietowanych czerpało wiadomości z Facebooka, a 14% z pozostałych publikacji internetowych. 

Drugim najważniejszym źródłem informacji była rodzina i znajomi – około 33% uczestników akcji dowiedziało się o niej od bliskich. Prawie 12% osób dowiedziało się o akcji dopiero po przekroczeniu progu lokalu. 

Najsilniejszym magnesem zachęcającym ludzi do wzięcia udziału w kampanii było dla 48% ankietowanych „unikatowe menu”. Drugim czynnikiem była „chęć uczestniczenia w oryginalnym wydarzeniu” – 36,5% badanych. „Atrakcyjne ceny” przekonały 30% osób, a „organizowane pokazy” uzyskały prawie 11% głosów.

Przygotowane na ten wieczór pokazy w restauracjach zostały ocenione pozytywnie przez 58,5% badanych. 38% nie miało na ten temat własnego zdania. Z jakości serwowanych dań było zadowolonych 87% uczestników, z czego zdecydowanie zadowolonych aż 54,8% (11% nie miało zdania na ten temat). 

Wysokość cen ustanowionych przez restauratorów na ten wieczór uznało za odpowiednią prawie 84% badanej populacji, z czego 27% uznała ją za „zdecydowanie odpowiednią”. 7% osób uważało, że były zbyt wysokie, prawie 9% nie wyraziło jednoznacznej opinii. 82% badanych deklaruje wzięcie udziału w akcji Noc Restauracji w przyszłym roku, 92% badanych zamierza ją polecać bliskim. Uczestnikami akcji we wszystkich miastach byli w większości ich mieszkańcy – 85%, 3% stanowili turyści, a prawie 11% studenci niemieszkający na stałe w Poznaniu, Gdańsku i Białymstoku.

Dobre przyjęcie

III edycja Nocy Restauracji spotkała się z dobrym przyjęciem jej uczestników, którzy często deklarowali, że jest ich stałym pretekstem do wspólnego spędzenia wieczoru poza domem. Doceniana jest również wartość promocyjna dla kulinarnej kultury ich regionu. Pozostaje nam tylko czekać na wyniki badań kolejnych edycji, aby móc ocenić ich skuteczność.


Autor tekstu: Filip Kortus – absolwent Gospodarki Turystycznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Członek Studenckiego Centrum Badań Turystycznych „Explorers”. W miejscach, do których podróżuje, uwielbia odkrywać lokalną kulturę i codzienne życie ich mieszkańców. Szczególne zainteresowanie Kaukazem i Bałkanami.