Instagram w turystyce: dobre przykłady i cztery kluczowe zasady (cz. 2/2)

Instagram San Diego Zoo

W pierwszej części cyklu poświęconego Instagramowi pokazaliśmy czym jest ten serwis i jakie są jego wyróżniki. Przyszedł czas na dobre przykłady i kilka cennych wskazówek dla tych, którzy chcą rozpocząć swą przygodę z tym serwisem.

Jak to robią na świecie?

Zacznijmy od kilku przykładowych globalnych profili prowadzonych z pasją i pomysłem. Dodajmy na wstępie, że listę najpopularniejszych turystycznych profili można znaleźć obecnie pod tym adresem.

Australia – 751 tys. Oficjalny profil prowadzony przez australijskiego odpowiednika POT (Tourism Australia). Dużo zdjęć turystów, w komunikacji wykorzystanie hashtagów #SeeAustralia, #RestaurantAustralia, #AustralianLife. Piękne fotki, zachęcające do odwiedzenia kierunku. Swoją drogą nieobecność POT-u na Instagramie trudno zrozumieć.

Instagram Australia

Disneyland – 766 tys. obserwujących. Administracja wykorzystuje zdjęcia robione przez gości. W komunikacji wykorzystują hashtag #disneyland.

Instagram Disneyland

Lonely Planet – 152 tys. obserwujących. Zdjęcia z całego świata, robione przez pracowników firmy. Czasem piękne obrazki, czasem pokazujące „kuchnię” podróżowania, ciekawostki w danych miejscach.

Instagram Lonely Planet

San Diego Zoo – 178 tys. obserwujących. Codzienna dawka zdjęć uroczych zwierząt, bardzo często młodych. Komunikacja przez emocje (hashtagi takie jak #cute czy #gorgeous)

Instagram San Diego Zoo

Four Seasons Hotels & Resorts – 46 tys. obserwujących. Zdjęcia wykonane bardzo często przez zawodowych fotografów, pokazują głównie wnętrza i egzotyczne otoczenia hoteli.

Instagram Four Seasons

Instagram w Polsce

A jak to wygląda wśród polskich firm turystycznych? Słabo. To jest o tyle dziwne, że na świecie turystyka rządzi na Instagramie. U nas wciąż czeka na odkrycie i wydaje się, że jest duża szansa by przebojem wkraść się na ekrany telefonów użytkowników.

Najlepiej radzą sobie profile miast. Wśród nich:

Wrocław – 6,4 tys. obserwujących. Komunikacja wokół hashtagów #wroclaw #wroclove. Zdjęcia profesjonalne i amatorskie, pokazujące żywe miasto i jego mieszkańców. Administracja profilu aktywna – komunikuje się z innymi użytkownikami np. w komentarzach.

Instagram Wrocław

gogdynia – 3,4 tys. obserwujących. Profil serwisu gogdynia.pl, bardzo aktywni i zaangażowani administratorzy, inspirujące zdjęcia z Gdyni, dużo morskich klimatów.

Instagram gogdynia

Inne warte wspomnienia profile to m.in.:

Muzeum Warszawy – 5,9 tys. obserwujących. Oficjalny profil Muzeum Warszawy i jego oddziałów, hashtag #muzeumwarszawy. Zdjęcia ekspozycji i wydarzeń.

Instagram Muzeum Warszawy

visitpoland – 1,9 tys. obserwujących. Profil prowadzony po angielsku przez Hotel Gdańsk Sun and Sea. Zdjęcia z różnych stron Polski zachęcające do podróżowania. Nie jest to najlepszy profil, jaki można sobie wyobrazić, ale z pewnością zagospodarowuje pewną niszę oraz jest ciekawym pomysłem hotelu na wykorzystanie Instagrama.

Instagram visitpoland

Z pewnością ciekawych profili ich więcej. Jeśli znacie jakieś warte polecenia to prosimy o zostawienie komentarza, chętnie dodamy do powyższego zestawienia.

Cztery zasady prowadzenia konta na Instagramie

1. Najważniejszy jest plan

Jak pokazują powyższe przykłady, kluczowe jest posiadanie „pomysłu na Instragrama”. Czy chcesz prezentować piękne zdjęcia robione przez fotografa? A może Instagram posłuży ci by pokazać „bardziej ludzkie” oblicze firmy czy kierunku, który reprezentujesz (codzienne wyzwania, śmieszne sytuacje, wpadki itp.)? A może będzie kolażem zdjęć robionych przez turystów? Ustal priorytety i trzymaj się ich!

Kluczowym pojęciem jest w tym przypadku „styl życia” marki, czyli emocjonalny przekaz, jaki chcemy wokół niej budować. Banery reklamowe na nic się tu nie zdadzą (wręcz przeciwnie). Użytkownicy docenią autentyzm i szczerość. Jeśli będą emocje, będą też dyskusje i udostępnienia. Wszystko zaczyna się więc od pytania: jaka jest twoja marka i jakie emocje ma budzić?

2. Uważaj na hashtagi

Udane „tagowanie” zdjęć sprawia, że osoby zainteresowane danymi tematami znajdą nas łatwiej. Działa to również w drugą stronę – Twoja aktywność nie powinna ograniczać się jedynie do dodawania zdjęć i tagowania. Bądź aktywny! Odwiedzaj interesujące dla twojej firmy hashtagi. I pamiętaj: kilka słów kluczowych w zupełności wystarczy, dodwanie kilkudziesięciu jest słabe i może być odebrane jako spamowanie.

3. Obserwuj trendy

Instagram to serwis społecznościowy, a jako taki wytwarza swoje własne, wewnętrzne mody i trendy. Popularne w danym okresie hashtagi, moda na grupowe selfie? Wykorzystuj to! Pokaż, że jesteś częścią tej społeczności!

4. Bądź aktywny

Oglądaj zdjęcia innych, obserwuj interesujące cię profile, „lajkuj” i komentuj zdjęcia, organizuj konkursy skupione wokół hashtagów… To – obok świetnych zdjęć – najlepsza inwestycja w zbieraniu społeczności. Znów przypomnienie: Instagram to serwis społecznościowy, nie tablica ogłoszeń.

Instagram jest bardzo wdzięcznym narzędziem, ale wymaga pracy i zaangażowania. Nie ma oferty reklamowej, zaangażowania i ilości fanów nie można więc kupić. Autentyzm zawsze zostanie doceniony.


Czytaj wszystkie części cyklu