Promocja miasta – łatwe czy trudne?

Ryszard Grobelny w Happy

Jak wypromować miasto? Jak zaciekawić turystów, tak aby tłumnie ściągnęli do Polski? Takie pytania nurtują specjalistów od promocji we wszystkich chyba urzędach miasta w kraju. Oto parę niekonwencjonalnych rozwiązań.

Czasem promocja dzieje się sama, prawie bez udziału osób najbardziej zainteresowanych. Tak jest na przykład w przypadku filmów, które, kręcone w danym miejscu, stają się jego wizytówką.

W Warszawie właśnie zakończyły się zdjęcia do bollywoodzkiej superprodukcji, która była kręcona w różnych punktach stolicy. „Kick”, w którym główną rolę zagrał największy gwiazdor Bollywood Salman Khan, ma szansę zostać filmem roku w Indiach. Poprzedni film Salmana Khana był najlepiej zarabiającym filmem w historii Indii.

W ciągu roku w Indiach sprzedaje się blisko 4 mld biletów do kina. Trzeba pamiętać, że filmy wyprodukowane w Indiach oglądają miłośnicy na całym świecie. To dla Warszawy nowa możliwość pokazania się i przyciągnięcia turystów, budowania pozytywnej marki miasta – przekonywał wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. Dziś w Warszawie odbywa się konferencja Polskiej Organizacji Turystycznej pod tytułem „Warszawa zagra w filmie, czyli Polska w Bollywood”.

Wiemy już, że kolejnym miastem, w którym będzie realizowana międzynarodowa produkcja filmowa, jest Kraków. Będzie to film pod tytułem „Bangistan”, komedia o dwóch współczesnych wojownikach, z gwiazdami hinduskiego kina Riteshą Deshmukhiem i Pulkitą Samratem w rolach głównych. 40-osobowa ekipa spędzi w Krakowie ponad sto dni.

Nie mam wątpliwości, że proces tworzenia tego filmu w Krakowie, będzie niezapomnianym wydarzeniem – zapewnia reżyser filmu Karan Anshuman.

Miasto Kraków od lat konsekwentnie umacnia swój wizerunek wspaniałej lokacji filmowej, ściągając znakomitych filmowców nie tylko z Polski, ale i ze świata. Po raz kolejny mamy przyjemność gościć indyjską produkcję, której zapewnimy pełną pomoc logistyczną i promocyjną. Kraków jest miastem szczególnie przyjaznym filmowcom. Wyjątkowe plenery, atmosfera, doskonałe warunki do realizacji produkcji i wsparcie, jakie producentom oferuje Kraków Film Commission jest doceniane na całym świecie – mówi Katarzyna Wodecka-Stubbs, szefowa Krakow Film Commission.

Ekipie filmu, która obecnie zajmuje się dokumentacją do filmu, towarzyszą przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa, który wspiera produkcję, zapewniając pomoc logistyczną i promocyjną.

Od jakiegoś czasu na całym świecie powstają kolejne wersje przeboju Pharrella Williamsa „Happy”.  Mieszkańcy Słowacji, Islandii, Tajwanu, Filipin czy Dakaru prześcigają się w tworzeniu najbardziej pozytywnych i widowiskowych klipów. Do rywalizacji dołączyli również Polacy z wielu miast, m.in. Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Łodzi i Poznania. Jest to kolejny pomysł na wypromowanie swojego miasta. W Poznaniu w teledysku zatańczył nawet prezydent Ryszard Grobelny. Chcecie się przekonać?

Innym pomysłem na wypromowanie miasta czy regionu jest zaproszenie do niego blogera. Blo­ge­rzy po­dróż­ni­czy ma­ją to do sie­bie, że do­kład­nie przeska­nu­ją wy­bra­ny ob­szar, spraw­dzą, co moż­na w nim zro­bić, opi­szą swo­je emo­cje, a na koń­cu zo­sta­wią bar­dzo du­żo da­nych – przekonują autorzy bloga podrozniccy.com. Zaistnienie w blogu to gwarancja dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem na ten temat.

Jak się okazuje, aby stworzyć pozytywny wizerunek miasta, nie trzeba koniecznie drogich kampanii reklamowych czy organizacji jeszcze droższych imprez sportowych. Wystarczy otwartość, pomysł albo trochę spontaniczności.

Autorka tekstu: Katarzyna Sobiepanek-Szczęsna