Programy lojalnościowe – czy warto zbierać mile? Poradnik dla latających

Lufthansa samolot

Lot klasą biznes za cenę ekonomicznej, dużo bagażu bez dopłaty, czy darmowy drink w oczekiwaniu na samolot – między innymi takie możliwości dają programy lojalnościowe linii lotniczych. Niektóre, szczególnie dla osób, które często latają, oznaczają realne korzyści. Zapraszamy do lektury poradnika przygotowanego przez specjalistów z serwisu aero.pl.

Programy lojalnościowe adresowane są zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm. Każdy z nich opiera się na zbieraniu mil lub punktów, które można wymieniać na:

  • nowy bilet lotniczy;
  • podniesienie standardu – przydatne w przypadku firm, kiedy ważny gość lub prezes firmy ceni sobie luksus w czasie podróży, można kupić bilet w klasie ekonomicznej, a za wymienione punkty pasażer odbywa podróż w klasie biznes; daje to oszczędność od kilkuset do kilku tysięcy złotych;
  • zmiany biletów, terminu, trasy przelotu – zaplanowana podróż musi z przyczyn często niezależnych od podróżnego odbyć się w innym terminie (przesunięte spotkanie, choroba); za uzbierane punkty można dokonać zmiany takiego terminu nie dokładając do tego złotówki; oszczędność około kilkaset złotych;
  • dodatkowy bagaż – kiedy okazuje się, że wybierając się podróż nie zmieścimy wszystkich bagaży do naszej ulubionej walizki, nie musimy się martwić – nagromadzone punkty pozwolą nam zabrać większy bagaż niż standardowe 23 kg;
  • nagrody rzeczowe – drobiazgi od breloczka do kluczy, przez sprzęt domowy, do AGD i elektroniki;
  • upusty przy wypożyczeniu samochodu oraz przyjemności, takie jak lot balonem;
  • posiadanie karty lojalnościowej pozwala w niektórych przypadkach na korzystanie z business lunge – są to wydzielone strefy dla podróżnych chcących odpocząć przed następnym etapem podróży po zakończeniu poprzedniego; bardzo cenna możliwość w przypadku dalekich podróży z przesiadką; business lounge na ogół wyposażone są w internet, wygodne kanapy, fotele, bar.

Każdy program lojalnościowy ma swoje zasady.

Programy lojalnościowe skierowane do klientów indywidualnych:

  • Miles&More
  • Euro Bonus
  • Flying Club
  • MileMiglia
  • Executive

Programy lojalnościowe skierowane do klientów biznesowych:

  • LOT dla Firm,
  • SAS Credits,
  • Partner Plus Benefit.

Każdy program daje na powitanie bonusową liczbę punktów, co zachęca do dalszego ich zbierania. Należy pamiętać o tym, by zawsze podawać otrzymany numer karty programu lojalnościowego, aby agent mógł wpisać je do rezerwacji. Tylko wtedy punkty naliczą się automatycznie.

To, jaki program wybrać, zależy od preferowanych podróży. Jeśli podróżujemy często liniami zrzeszonymi w Star Alliance (LOT, Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Turkish Airlines, Air Canada, Air New Zeland, Air China, United Airways, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, ANA, Tap Portugal, TAM, Aouth African Airways, Thai Airways) należałoby wybrać program Miles&More. Jeśli często podróżujemy do Skandynawii, to nieoceniony będzie Euro Bonus lub SAS Credits, programy należące do skandynawskich linii lotniczych SAS. Jeśli w podróżach służbowych korzystamy z siatki połączeń należących do PLL LOT, to nieoceniony okaże się LOT dla Firm.

Dla klientów indywidualnych

Miles&More

Program powstał dzięki linii Lufthansa i obejmuje wszystkie linie lotnicze należące do Star Alliance. Za każdy lot przyznawana jest odpowiednia liczba mil, zależnie od trasy podróży. Punkty naliczają się również za pobyty w wybranych hotelach, m. in. sieci Accor. Dodatkowe mile za wypożyczenie samochodu, np. Hertz. Przy płatności wydaną w tym celu kartą kredytową Citibanku. (więcej szczegółów: link).

To najbardziej wszechstronny program z oferowanych. Daje wiele możliwości pozyskania punktów nie tylko podczas lotu samolotem. Można zbierać punkty używając karty kredytowej Miles&More podczas robienia zwykłych zakupów – uważa Dawid Pszeniczka, ekspert zajmujący się lotami w aero.pl.

Euro Bonus

Program skandynawskich linii lotniczych oferuje możliwość zbierania punktów w różnoraki sposób. Naliczają się przy za każdy przelot samolotem, przy zakupach w wybranych sklepach, poprzez wypożyczenie samochodu i dzięki pobytom w wybranych hotelach. Punkty naliczą nam również inni partnerzy programu (więcej info: link). Na nasze konto punktowe ma też wpływ korzystanie z przelotów liniami lotniczymi takimi jak Blue 1, Wideroe, Adria, Air Balic, Air Canada (więcej: link).

Flying Blue

Program należący do linii KLM i Air France daje możliwość naliczania punktów tylko poprzez podróżowanie.

Exectutive Club

Program należący do British Airways. Punkty mogą być zbierane przez realizację zakupionych biletów na brytyjskie linie lotnicze oraz ich partnerów. Między innymi Cathay Pacific, American Airlines, Finnair, Iberia, Malev, Qantas. W zamian za punkty pasażer może podnieść komfort swojej podróży. Punkty można wymienić też na nowy bilet. (więcej:  link).

Dla biznesu

Programy lojalnościowe dla biznesu są opłacalne, praktycznie każdy z nich daje możliwość podwójnego naliczania punktów. Jak w programie Lot dla Firm, gdzie nalicza się punkty dla firmy i jednocześnie na indywidualną kartę Miles&More pasażera, który odbywa podróż. Podobnie jak programy dla osób indywidualnych, zapisanie się do takiego programu nie wymaga wielu zabiegów ani opłat.

LOT dla Firm

Daje możliwość wymieniania uzbieranych punktów na podniesienie standardu podróży, na nowe bilety oraz na wyjazdy weekendowe, na które można wybrać się z osobą towarzyszącą. (więcej: link).

Podwójne naliczanie punktów i możliwość zbierania ich na lotach krajowych, gdzie często pracownicy firm podróżują, to ogromna korzyść płynąca z tego programu – ocenia dodaje Dawid Pszeniczka.

PartnerPlusBenefit

Program daje możliwość podniesienia standardu podróży, zamówienia nagród rzeczowych oraz daje bonusy finansowe, których nie ma w programach indywidualnych (więcej: link).

SAS Credits

Znaczącym programem jest SAS Credits, który oferują Skandynawskie Linie Lotnicze. Jak w przypadku poprzednich programów klient otrzymuje numer, który podaje przy rezerwacji, aby punkty zostały naliczone. Program oferuje możliwość otrzymania upustu 2 procent od ceny biletu (bez opłat i podatków). Punkty naliczają się automatycznie na kartę Euro Bonus pasażera podróżującego służbowo.

W przeciwieństwie do poprzednich programów naliczają się procentowo od wartości biletu. Jeśli firma zakupiła bilet w klasie biznes, to zostaną naliczone punkty w równowartości 6 proc. od ceny biletu (bez opłat i podatków) i kolejno 4 proc. od klasy Economy Extra i 2 proc. od biletu w klasie Economy. Im droższe bilety kupuje firma, tym szybciej zbiera punkty i tym samym podróże są elastyczniejsze, ponieważ im droższy bilet tym mniej restrykcyjne warunki zakupionego biletu (dozwolone zmiany/zwroty z lub bez opłat). Za uzbierane punkty można nabyć nowy bilet lotniczy (więcej: link).

Każdy opisany powyżej program udostępnia panel administracyjny, gdzie przez stronę internetową można zarządzać punktami. Zarządza nimi sam klient lub osoba upoważniona w firmie.

Przystąpienie do programów lojalnościowych jest całkowicie bezpłatne i nie zobowiązuje nas do niczego. Chociaż programy różnych linii lotniczych nie łączą się ze sobą, można, przystąpić do kilku programów. Wystarczy w tym celu zadzwonić na infolinię lub skorzystać ze strony internetowej danego programu lub skontaktować się ze swoim biurem, w którym dokonuje się zakupu biletów lotniczych.