eSKY.pl: jakie były tegoroczne wakacje?

eSKY.pl logoWczoraj analizę swoich wakacyjnych wyników sprzedażowych prezentowały Wakacje.pl i EasyGo.pl, dziś czas na eSKY.pl. Serwis próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy tegoroczne urlopy różniły się od tych z lat ubiegłych? Podpowiemy: owszem.

Rozmowy o kryzysie teoretycznie nie dotykają rynku turystycznego, przekonuje eSKY.pl. Klienci serwisu wydali na wakacje średnio o 562 zł więcej niż przed rokiem. O ile w 2010 przeciętnie przeznaczano na urlop 4980 zł, o tyle w tym jest to już 5542 zł.

Przedstawiciele serwisu przekonują, że jest to spowodowane tym, że chętniej niż w poprzednich latach decydowaliśmy się na zakup najdroższych ofert. Blisko 37 proc. klientów dokonując zakupu wybierało wyjazdy kosztujące powyżej 5 tys. zł, w ubiegłym roku było to zaledwie 29 proc. Dużo osób zdecydowało się również na wczasy w cenie 4-5 tys. zł – nieco powyżej 15 proc. klientów eSKY.pl, w stosunku do 13 proc. z sezonu 2010. Bardzo popularne były również wycieczki kosztujące 3-4 tys. zł, wybrało je 25 proc. osób korzystających z usług serwisu. Pytanie jednak za co płacono ekstra? Za ilość gwiazdek? Opcję all inclusive?

Wybór standardu hotelu różnił się z zależności od kierunku. Osoby, które odwiedziły Egipt i Tunezję najczęściej zatrzymywały się w obiektach cztero- lub pięciogwiazdkowych z opcją all inclusive – to aż 70 proc. turystów kupujących wyjazdy przez eSKY.pl. Takie rozwiązanie podnosi koszt wakacji, ale gwarantuje pełne wyżywienie na miejscu i w efekcie cena wyjazdu jest taka sama, a czasami nawet niższa niż przy wyborze dwóch posiłków dziennie.

Z danych eSKY.pl wynika, że urlopowicze odpoczywający w Europie najczęściej stacjonowali w obiektach trzy- czasami czterogwiazdkowych, bardzo rzadko decydując się na opcję all inclusive. Przedstawiciele serwisu przekonują, że jest to spowodowane kilkoma czynnikami. Po pierwsze, standard hoteli w Europie – nawet w najbardziej popularnych krajach typu Grecja czy Bułgaria – jest wyższy niż w obiektach posiadających taką samą ilość gwiazdek zlokalizowanych w krajach afrykańskich. Po drugie, decydując się na wakacje europejskie często nastawiamy się na to, że będziemy zwiedzać na miejscu – czy to wykupując wycieczki fakultatywne od biura podróży czy we własnym zakresie – co sprawia, że opcja all inclusive przestaje być opłacalna. Jest jeszcze jedna kwestia: do części europejskich krajów zaczęliśmy bardziej masowo wyjeżdżać dopiero w tym roku – Hiszpania czy Portugalia – i nie jesteśmy jeszcze przyzwyczajeni do tego, że urlopy w tych miejscach wiążą się najczęściej z większymi kosztami. Bardzo często wybierano więc apartamenty typu studio, żeby mieć kuchnię i możliwość przygotowywania posiłków we własnym zakresie – aż 10 proc. klientów eSKY.pl, którzy odpoczywali w Europie zastosowało to rozwiązanie.

Na ceny wyjazdów wpłynęło również to, że w tym roku stosunkowo mało osób miało możliwość skorzystania z wakacji typu last minute. Ogólna liczba wyjazdów „na ostatnią chwilę” spadła aż o 17 proc. w stosunku do ubiegłego sezonu. Sprzedaż bieżąca była bardzo wysoka, a część urlopów była zarezerwowana z dużym wyprzedzeniem. Dlatego, choć przed sezonem mówiło się, że w tym roku ceny lastów spadną z stosunku do cen katalogowych nawet o 30 proc., to zostało to mocno zweryfikowane.

Większa szansa na skorzystanie z wyjazdów tego typu była w czerwcu i we wrześniu – w tych miesiącach 30 proc. klientów decydowało się na urlop w „ostatniej chwili”. W środku lata na spontaniczność nie było większych szans, być może wynikało to również z tego, że liczba osób wyjeżdżających na wczasy z biurem podróży, wzrosła od zeszłego roku o 10 proc.

Poza cenami warto też zwrócić uwagę na kierunki, które wybierano w tym roku. Największa liczba Polaków odwiedziła Egipt – 27 proc. wszystkich klientów eSKY.pl, jest to jednak o kilka procent mniej w stosunku do roku ubiegłego kiedy to urlop w tym kraju spędziło 31 proc. osób.

Na drugim miejscu Grecja, którą wybrało 23 proc. kupujących. W sezonie 2010 było to tylko 11 proc. Trzecią pozycję zajmuje Turcja – 19 proc. jest to wzrost o kilka punktów w stosunku do analogicznego okresu z poprzedniego roku (wówczas 13 proc.). Czwarte miejsce przypadło Hiszpanii, która w tym roku znacznie zyskała w oczach turystów, 15 proc. osób kupujących wczasy za pośrednictwem eSKY.pl odpoczywało na jej wybrzeżu, przed rokiem było to 6 proc. Ostatnia wśród najpopularniejszych kierunków jest Tunezja, którą odwiedziło 12 proc. klientów wyjeżdżających za granicę z biurem podróży, rok temu było to 17 proc.

Jak widać kierunki wybierane przez turystów, choć przez wiele lat były identyczne i można było z góry przewidzieć jaka będzie kolejność tych najbardziej popularnych, w tym roku mocno się zmieniły, przekonuje eSKY.pl.

Na wakacje wybierano się najczęściej parami (61 proc. klientów eSKY.pl) lub 3-4 osobową rodziną (25 proc.). Zaledwie 4 proc. stanowiły rezerwacje dla 5 i więcej osób; aż 10 proc. podróżujących stanowili single.

Przez cały okres wakacji wypoczywano najczęściej na 7-dniowych urlopach – wybrało je 63 proc. osób rezerwujących wczasy. O połowę mniejsza grupa wybrała wycieczki 14-dniowe (31 proc.).