Animator sportowy – zawód marzeń?

Praca animacyjna w Polsce należy jeszcze do rzadkości, tymczasem w najlepszych kurortach turystycznych w Europie (takich jak Rodos, Majorka, Cypr itp.) nie ma już praktycznie dużych hoteli bez animatorów. Animacja (ang. entertainment) oznacza organizację czasu wolnego turystów, przebywających w danym hotelu.

Monika Wejnert & Amelie Mauresmo
Creative Commons License photo credit: tripletrouble

Jedną z rodzajów animacji jest animacja sportowa, przy czym jest ona oczywiście nastawiona na aktywny wypoczynek wczasowiczów. Przeżywa ona obecnie prawdziwy renesans. Hotele trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowe za granicą zatrudniają dziesiątki animatorów sportowych z całego świata, by w ten sposób umilić swoim gościom pobyt w placówce. Oczywiście podstawową motywacją do zatrudniania animatorów sportowych jest kreowanie pozytywnego wizerunku hotelu i próba nakłonienia turystów, by w przyszłym roku również skorzystali z usług tego samego, „sprawdzonego” hotelu.

Do zadań animatora sportowego należy wymyślanie, organizowanie i przeprowadzanie zajęć sportowych dla turystów. Wymyślanie polega tutaj na tym, by wykorzystać określone warunki do uprawiania sportu, jakie posiada dany hotel. Niektóre są położone przy plaży (można więc zorganizować takie sporty jak siatkówka plażowa, piłka nożna plażowa czy boccia), niektóre mają kilka basenów (co sprzyja takim sportom jak waterpolo, siatkówka wodna, koszykówka wodna, pływanie czy nurkowanie), a niektóre posiadają tylko walory krajobrazowe (wycieczki górskie, jazda konno, biegi orientacyjne itd.). Animator sportowy, w oparciu o możliwości terenowe, musi skonstruować plan aktywnego wypoczynku dla swoich gości. Musi także wziąć pod uwagę możliwości sprzętowe. Trudno grać w golfa bez kijków i piłeczek, trudno grać w tenisa bez rakiet itd. (z reguły hotele posiadają rozbudowaną bazę sprzętową, co umożliwia przeprowadzenie najpopularniejszych sportów).

Kolejnym zadaniem dla animatora staje się zorganizowanie poszczególnych dyscyplin sportowych. Zaraz po przygotowaniu sprzętu i terenu, animator musi zadbać o odpowiednią reklamę swojego programu. W hotelach zagranicznych funkcjonują specjalne tablice ogłoszeniowe, na których animatorzy wywieszają plakaty ze swoim programem. Można też reklamować program sportowy poprzez ulotki dostępne w recepcji hotelu, poprzez ogłaszanie punktów programu przez mikrofon czy tez poprzez kontakt osobisty animatora z gośćmi (public relations).

Ostatnim ogniwem pracy animatora sportowego jest zorganizowanie aktywnego wypoczynku. Animator sportowy nigdy nie ma pewności, ile gości zgłosi się do udziału w danej dyscyplinie. Czasami (w sezonie turystycznym stosunkowo rzadko) do udziału w sporcie indywidualnym zgłosi się niewielka, parzysta ilość osób. Wtedy łatwo jest zorganizować aktywność. Problem pojawia się wtedy, kiedy do animatora zgłaszają się osoby w różnym wieku, o różnych umiejętnościach, odmiennej płci i posługujące się różnymi językami. Praca animatora polega wtedy na tym aby podzielić turystów na odpowiednie grupy i w określonej jednostce czasu (nie może to być czas zbyt długi, ponieważ goście będą się nudzić) przeprowadzić dane zajęcia.

W związku z tymi niełatwymi zadaniami, animator sportowy musi posiadać określone cechy charakteru i musi mieć odpowiednie kompetencje do wykonywania tej pracy. Tutaj nie wystarczą dyplomy sportowe i certyfikaty. Trzeba pamiętać, że praca animacyjna niewiele ma wspólnego z pracą trenera. Animator musi być przede wszystkim osobą uśmiechniętą. Wymagana jest w tej pracy ogromna pogoda ducha i optymizm. Animator musi wykonywać swoją pracę z entuzjazmem i pasją, goście hotelowi nie powinni widzieć na jego twarzy zmęczenia czy zniechęcenia. Musi więc być osobą cierpliwą i spokojną.

Kolejną cechą charakteru jest oczywiście umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi. W pracy tej, zetknąć się można z turystami w różnym wieku (od malutkich dzieci do emerytów i rencistów), o różnym wykształceniu, z różnymi zainteresowaniami i o różnych cechach charakteru. Czasami trzeba udawać kogoś, kim się do końca nie jest, by przypodobać się turystom.

Oczywiście animator musi też posługiwać się językami obcymi. Najistotniejszy jest język angielski, ale coraz większą uwagę zwraca się też na język niemiecki, jako że Niemcy podróżują bardzo dużo i nie każdy z nich ma ochotę posługiwać się angielskim (nawet jeśli zna ten język). Czasami wystarczy nauczyć się kilku zwrotów w obcym języku by zadowolić gości z danego kraju. Podstawową umiejętnością językową dla animatora sportowego jest liczenie do 100 w trzech – sześciu językach. Animator sportowy zajmujący się tylko siatkówką plażową może nauczyć się liczenia tylko do 25 w kilku językach i dostosowywać swój język do pojawiających się na boisku

Mimo wielu wymagań w stosunku do animatorów sportowych, jest to praca bardzo ciekawa i przynosi wiele satysfakcji. W większości hoteli, animator ma zapewnione bezpłatne wyżywienie i darmowe noclegi. Wiele hoteli dba też o bilety lotnicze dla swoich pracowników. Zarobki w takiej pracy kształtują się w granicach od 500 do 1500 euro miesięcznie, w zależności od doświadczenia i umiejętności pracownika.

W związku z rosnącą popularnością animacji sportowej w turystyce, można śmiało powiedzieć, że staje się ona nową formą rekreacji. Turyści chętnie zgłaszają się do aktywności sportowych na wakacjach, bo wiąże się to z ciekawym zagospodarowaniem czasu wolnego (funkcja relaksacyjna), poznaniem innych ludzi spędzających urlop w tym samym miejscu (funkcja integracyjna), z możliwością wygrania ciekawych nagród i wyróżnień (funkcja motywacyjna), czy też z możliwością sprawdzenia samego siebie w nowej sytuacji (funkcja progresywna).

Autorem artykułu jest Jakub B. Bączek, head manager Stageman Polska, firmy zajmującej się między innymi rekrutacją i szkoleniem animatorów czasu wolnego.