Pośrednik poszukiwany – platformy rezerwacyjne i systemy dystrybucji

Zastosowanie narzędzi informatycznych do obsługi firm związanych z ruchem turystycznym w ostatnich latach dokonało wiele zmian w organizacji, strukturze i kontaktach z gośćmi hoteli czy biur podróży. Zmiany te są ciągłe i każdy miesiąc przynosi nowe rozwiązania i propozycje udoskonalenia świadczonych usług. Nasuwa się pytanie: gdzie znajdują się granice rozwoju technologii informatycznych?

The stairs at the Westin Grand Berlin
Creative Commons License photo credit: msspider66

Rynek usług turystycznych obejmuje ogromną sieć powiązanych ze sobą firm i instytucji, gdzie dostawcy (hotele, linie lotnicze, firmy wynajmujące samochody itp.) oraz dystrybutorzy (biura podróży i pośrednicy) współpracują ze sobą, sprzedając usługi. Z roku na rok wzrasta liczba osób dokonujących zakupów tych usług za pośrednictwem internetu. W przeciągu kilkunastu lat sprzedaż internetowa może całkowicie zastąpić tradycyjny sposób zakupu usług noclegowych czy biletów lotniczych. Nierealne? Już teraz, jak pokazują badania, więcej rezerwacji jest dokonywanych przez internet niż w inny sposób, a sprzedaż usług turystycznych w sieci jest większa niż każdego innego towaru czy dóbr konsumenckich.

Kanały sprzedaży internetowej

Analizując rynek sprzedaży noclegów hotelowych w odniesieniu do metod zawierania transakcji w internecie, możemy wyróżnić następujące kanały sprzedaży:

  • Globalne Systemy Dystrybucji (GDS), do których zaliczamy Amadeus, Sabre, Galileo i Worldspan. Oprócz wymienionych czterech głównych systemów istnieją także mniejsze, o regionalnym zasięgu, np. Abacus.
  • Operatorzy współpracujący z hotelami wraz ze swoimi afiliantami, np. Booking.com, Hotel Reservation Service, Expedia, Orbitz, Tourico Holidays, Transhotel, Travelocity, Hotel.de oraz biura podróży o indywidualnym statusie, np. American Express, Carlson Wagonlit Travel, HRG.
  • Działające na polskim rynku wyspecjalizowane platformy rezerwacyjne i ich strony stowarzyszone. Do głównych podmiotów w tym kanale sprzedaży w Polsce zaliczamy Netmedię oraz Polish Travel Quo Vadis. Ponadto do firm dostarczających ofertę stron rezerwacyjnych należą: Grupa Start sp. z o.o. (Visit.pl), Stay Poland sp. z o.o. (Staypoland.com), Travelplanet SA (Hotele24.pl), Travel Online (polhotels.com) oraz EB Travel (hotelpl.com, hotels-pologne.com). Do tej grupy zaliczamy też internetowe serwisy tradycyjnych biur turystycznych.
  • Własne witryny rezerwacyjne sieci hotelowych i hoteli indywidualnych.

Oczywiście podział ten jest umowny ze względu na wzajemne powiązania poszczególnych grup i systemów rezerwacji. Warto zaznaczyć, że do głównych podmiotów obejmujących rynek sprzedaży online, oprócz dostawców i dystrybutorów usług, biur podróży i klientów, zaliczamy także firmy obsługujące płatności kartami kredytowymi. Ta forma regulowania należności idealnie wpisuje się w profil transakcji dokonywanych w internecie i zapewne będzie zdobywała w Polsce coraz więcej zwolenników wraz ze wzrostem zaufania do firm obsługujących płatności online.

Zdecyduj, czy musisz tam być

Jaki system dystrybucji jest najkorzystniejszy dla hotelu? Wszystko zależy od rodzaju prowadzonego obiektu, jego oferty oraz grupy docelowej.

To fragment artykułu. Czytaj dalej na www.hotelprofit.pl.